2008_09
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Educació Social (1999)
 Assignatures
  SOCIOLOGIA I ANTROPOLOGIA SOCIAL
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A l'assignatura només es preveu com a activitat d'aquest tipus la lectura, per part dels alumnes, d'alguns textos introductoris (a part de les lectures recomanades per a cada bloc temàtic) relatius a certes fonts originals del que més endavant constituirà el pensament antropològic modern.
Sessió Magistral Consisteix en l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquests continguts s'estructuren en dos blocs temàtics principals, que inclouen la presentació de les perspectives antropològica i sociològica sobre la matèria tractada.
Resolució de problemes, exercicis Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor.
Estudis previs Anàlisi de documents audiovisuals: Consisteix en l’anàlisi i discussió de documents com, per exemple, pel·licules o documentals, proposats pel professor. S’utilitzarà per a treballar aspectes puntuals del temari o per a crear estat d’opinió i/o sensibilització sobre temes concrets del camp de l’Educació Social.
Resolució de problemes, exercicis Lectura d'articles i documents de forma autònoma per part de l'estudiant.
Seminaris Consisteixen en diferents sessions vinculades a les pràctiques de l'assignatura. Es tracta de sessions de caire teòric, de presentació, per part del professor, de dues tècniques de recerca qualitativa: l'observació i l'entrevista biogràfica. Els estudiants hauran d'operativitzar aquests coneixements efectuant dos treballs sobre el terreny.
Debats Es preveu la possibilitat d'endegar algun debat a l'aula, que incentivi la discussió i la reflexió sobre alguna problemàtica social o cultural d'interès. Els documents audiovisuals poden ser una bona eina de motivació en aquest sentit.
Treballs Els estudiants hauran de realitzar, individualment, dos treballs de pràctiques (un d'observació i un altre d'entrevista biogràfica), en els quals es valorarà la incorporació de coneixements adquirits sobre el procés i la metodologia d'investigació. Caldrà que preparin, així mateix, la ressenya d'una monografia etnogràfica. Es tindrà especialment en compte l'esforç de comprensió, síntesi i valoració crítica del text.