Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Mestre Especialitat en Educació Física (1997) |
Assignatures |
APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT MOTOR |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2010_11 |
Assignatura | APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT MOTOR | Codi | 11101018 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4 | 2 | Troncal | Tercer | Segon |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
2.- CONTINGUTS BLOC 1: DESENVOLUPAMENT MOTOR Tema 1: Aproximació conceptual al desenvolupament motor 1.1.Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu. El desenvolupament psicomotriu en el context de la Psicologia del Desenvolupament 1.2.Concepte de globalitat i definició de psicomotricitat. 1.3.Condicions que permeten el desenvolupament motor: factors intrínsecs i extrínsecs. 1.4.Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió. 1.5.Els canvis físics en la pubertat i repercussió en el desenvolupament motor i psíquic. 1.6.Seguiment del desenvolupament psicomotriu: taula de desenvolupament psicomotriu. Tema 2: La tonicitat i la construcció de la totalitat corporal. 2.1.Tonicitat, respiració, relaxació i esquema corporal: concepte i relació amb la globalitat. 2.2.El seu desenvolupament fins els 12 anys. 2.3.Activitats. Tema 3: Les conductes motrius de base i neuromotrius 3.1.La coordinació dinàmica general, la postura, l’equilibri i la coordinació oculomanual: concepte i relació amb la globalitat. 3.2.El seu desenvolupament fins els 12 anys. 3.3.Desenvolupament de la lateralitat. 3.4.Activitats. Tema 4: Les conductes perceptivo motrius 4.1.Orientació espacial i temporal: concepte i relació amb la globalitat. 4.2.El seu desenvolupament fins els 12 anys. 4.3.Activitats Tema 5: Intervenció psicomotriu en processos d’ajuda. 5.1.En les necessitats educatives derivades de les dificultats de moviment. 5.2.En les necessitats educatives en l’àmbit cognitiu. 5.3.En les necessitats sòcioafectives BLOC 2: APRENENTATGE MOTOR Tema 1: Aproximació a l’estudi de l’aprenentatge motor humà. 1.1. Conceptes envers l’aprenentatge motor. 1.2. Antecedents de l’aprenentatge motor. 1.2.1. Precursors 1.2.2. La Segona Guerra Mundial 1.2.3. Inici de la teorització 1.3.Definició d’aprenentatge motor Tema 2: Models teòrics explicatius de l’aprenentatge motor 2.1. La maduració funcional de estructures cerebrals com a base per a l’aprenentatge: Els hemisferis cerebrals El cos callós 2.2. Models físics, biològics i psicològics 2.3. Classificació de les tasques motrius 2.4. La investigació en aprenentatge motor Tema 3: Principals aspectes i factors relacionats amb l’aprenentatge motor 3.1. Factors relacionats amb el subjecte 3.1.1. La motivació 3.1.2. Els coneixements o grau d’habilitats previs 3.1.3. La funcionalitat 3.2. Factors relacionats amb la tasca 3.2.1. Factors lligats als aspectes perceptius 3.2.2. Factors lligats a la presa de decisió 3.2.3. Factors lligats a l’execució de la tasca 3.3. Factors relacionats amb la situació d’ensenyança-aprenentatge 3.3.1. La informació 3.3.2. El temps de pràctica 3.3.3. L’adaptació de la situació d’ensenyança-aprenentatge a les característiques de l’alumnat 3.3.4. L’especificitat de la situació d’ensenyança-aprenentatge 3.3.5. Mètodes globals i analítics Tema 4: Alteracions i trastorns de l’aprenentatge i desenvolupament motor 4.1. Concepte de trastorn psicomotor 4.2. Classificació dels trastorns psicomotors 4.2.1. Inestabilitat motriu 4.2.2. De l’esquema corporal 4.2.3. De la lateralitat 4.2.4. De la estructuració espai-temporal 4.2.5. Els tics 4.2.6. Debilitat motriu Tema 5: L’avaluació del desenvolupament i de l’aprenentatge motor. L’observació en el contexte escolar. 5.1. Com i què avaluar en aprenentatge motor? 5.2. Registre de paràmetres cinemàtics 5.2.1. L’observació directa 5.2.2. La filmació d’accions 5.2.3. Altres registres (polígrafs, autoinformes, entrevista, qüestionaris, ...) 5.3. Criteris de l’avaluació |