Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Psicologia de la Salut (2012) |
Assignatures |
TRASTORNS EMOCIONALS EN EL CICLE VITAL |
Fonts d'informació |
DADES IDENTIFICATIVES | 2013_14 |
Assignatura | TRASTORNS EMOCIONALS EN EL CICLE VITAL | Codi | 11655108 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Primer | Únic anual |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Bàsica |
Andrews, G., Creamer, M., Crino, R., Hunt, C., Lampe, L. y Page, A., The treatment of anxiety disorders: Clinician guides and patient manuals, (2003) 2ª ed., Cambridge: Cambridge University Press Antony, M.M., Orsillo, S.M. y Roemer, L. , Practitioner's guide to empirically based measures of anxiety, 2001, Nueva York: Klumer/Plenum Bados, A. , Agorafobia y ataques de pánico: Un programa psicológico de intervención paso a paso., 2000, Madrid: Pirámide Barlow, D. H., Anxiety and its disorders: the nature and treatment of anxiety and panic, 2002, New York: Guilford Press Barlow, D.H., Raffa, S.D. y Cohen, E.M., Psychosocial treatments for panic disorders, phobias, and generalized anxiety disorder. En P. Nathan y J. Gorman (Eds.), A guide to treatments that work (2ª ed., pp. 301-335)., 2002, Nueva York: Oxford University Press BERNSTEIN, G., & SHAW, K., PRACTICE PARAMETERS FOR THE ASSESSMENT AND TREATMENT OF ANXIETY DISORDERS., 1993, Journal of the American Academy of Child Adolescen Bernstein, G., Shaw, K., Dunne, J., Ayres, W., & Arnold , V., Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with anxiety disorders., 1997, Journal of the American Academy of Child Adolesc Birmaher, B., Brent, D., Bernet, W., Dunne, J., & Adair, M., Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with depressive disorders., 1998, Journal of the American Academy of Child Adolesc Bobes García, J., Trastornos de ansiedad y trastornos depresivos en atención primaria., 2001, Barcelona: Masson Brown, T. A. y Barlow, D. H. , A proposal for a dimensional classification system based on the shared features of the DSM-IV anxiety and mood disorders: Implications for assessment and treatment., 2009, Psychological Assessment, 21, 256-271 Caballo, V. (Ed.), Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos. Estrategias de evaluación, problemas infantiles y trastornos de ansiedad., 2005, Madrid: Pirámide Caballo, V. (Ed.), Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos. Trastornos de edad adulta e informes psicológicos., 2006, Madrid: Pirámide Cohen, J., Bernet, W., Dunne, J., Adair, M., & Arnold, V., Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder., 1998, Journal of the American Academy of Child Adolesc Comeche, M.I., Diaz, M.I. y Vallejo M.A., Cuestionarios, inventarios y escalas: ansiedad, depresión y habilidades sociales., 1995, Madrid: Fundación Universidad–Empresa (colección: Echeburúa, E., Evaluación y tratamiento psicológico de los trastornos de ansiedad., 1993, Madrid: Fundación Universidad-Empresa Echeburúa, E., Trastornos de ansiedad en la infancia., 1993, Madrid: Pirámide Edelmann, R., Anxiety: Theory, research and intervention in clinical and health psychology, 1992, Chichester: Wiley Emmelkamp. P.M.G., Bouman, T.K. y Scholing, A., Anxiety disorders: A practitioner's guide., 1992, Chichester: Wiley Kasper, S., Boer, J. A. d., & Sitsen, J. M. A., Handbook of depression and anxiety, 2003, New York: M. Dekker King, R., Leonard, H., March, J., Bernet, W., & Dunne, J., Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with obsessive-compulsive disorder., 1998, Journal of the American Academy of Child Adolesc McClellan, J., Werry, J., Ayres, W., Dunne, J., & Benedek, E. , Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with bipolar disorder., 1997, Journal of the American Academy of Child Adolesc Mcdermott, B., Baigent, M., & Pope, S., THE BEYONDBLUE/NHMRC CLINICAL PRACTICE GUIDELINES: DEPRESSION IN ADOLESCENTS AND YOUNG ADULTS - PROCESS CONSIDERATIONS, KEY FINDINGS AND IMPLICATIONS FOR POLICY AND PRACTICE., 2011, Carlton, Australia McIntyre, J., Depression and practice guidelines., 2001, Human Psychopharmacology, 16(1), 115-118 Pridmore, S., Clinical practice guidelines for anxiety disorders., 2007, Canadian Journal of Psychiatry, 52(1), 73-74 Sameroff, A. J., Lewis, M. & Miller, S. M. , Handbook of developmental psychopathology., 2000, New York: Kluwer Academis/Plenum Stein, D. J. , Clinical manual of anxiety disorders, 2004, Washington, DC: American Psychiatric Pub Stein, D. J., Cognitive-affective neuroscience of depression and anxiety disorders., 2003, London; New York RUSH, A., TRIVEDI, M., SCHRIGER, D., & PETTY, F. , THE DEVELOPMENT OF CLINICAL-PRACTICE GUIDELINES FOR THE DIAGNOSIS AND TREATMENT OF DEPRESSION., 1992, General Hospital Psychiatry, 14(4), 230-236. |
Complementària |
American Psychiatric Association, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, 4ª edición, texto revisado (DSM-IV-TR), 2000, Barcelona: Masson. V.E. Caballo, Manual para el tratamiento cognitivo-conductual de los trastornos psicológicos, 1997, Madrid: Siglo XXI V.E. Caballo, G. Buela-Casal y J.A. Carrobles (Dirs.), Manual de psicopatología y trastornos psiquiátricos, 1995, Madrid: Siglo XXI Fiedberg, R.D. y McClure J.M., Práctica clínica de terapia cognitiva con niños y adolescentes., 2005, Paidós Organización Mundial de la Salud, CIE-10: Trastornos mentales y del comportamiento, 1992, Madrid: Meditor M. Pérez, J.R. Fernández, C. Fernández e I. Amigo (Coords.), Guía de tratamientos psicológicos eficaces, 2003, Madrid: Pirámide Steele, R. G., Elkin, T. D. y Roberts, M. C. , Handbook of evidence-based therapies for children and adolescents: Bridging science and practice, 2008, New York, NY, US: Springer Science |