Grau de Medicina (2009) |
Assignatures |
HABILITATS DIAGNÒSTIQUES |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2015_16 |
Assignatura | HABILITATS DIAGNÒSTIQUES | Codi | 14204148 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
3 | Obligatòria | Cinquè | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A4 |
Analitzar tota la informació disponible Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques | |
A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut | |
A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada Elaborar un informe clínic | |
A11 |
Fer una punció venosa Interpretar el resultats Determinar glucèmies capil•lars Efectuar una tira bàsica d’orina Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular Detectar sang oculta a la femta Fer un test d’embaràs | |
A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet) Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia | |
A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert Valorar el risc i el benefici de cada exploració Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves Conèixer el cost de l’exploració Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran Obtenir el consentiment | |
A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació Saber interpretar els resultats de les diferents proves | |
A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica Saber interpretar les diferents proves | |
A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials) Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut | |
A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat Conèixer els components de l’educació sanitària Utilitzar adequadament el consell mèdic Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ... Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques | |
A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn | |
A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits Identificar processos biològics específics de la dona Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament Identificar els fonaments dels transtorns psíquics Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...) Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...) Conèixer les fórmules de la comunicació escrita | |
B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues | |
B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies Saber estructurar i esquematitzar el missatge Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments Participar en un programa formatiu utilitzant les bases teòriques de l’aprenentatge i la docència Conèixer els processos de formació i capacitació professional propis dels diferents nivells de competència | |
B6 |
Valorar la informació i el seu ús Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament | |
B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris Conèixer la metodologia científica Conèixer els procediments bàsics d’un laboratori de recerca Conèixer com desenvolupar un projecte de recerca Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca Conèixer la construcció d’una base de dades i de la seva explotació amb els paquets estadístics més habituals Conèixer com fer una anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica Conèixer com redactar un model d’article científic. | |
B8 |
Aplicar l’estadística en la investigació clínica Descriure els caràcters quantitatius i qualitatius Dissenyar estudis, establir la mida de la mostra i criteris d’inclusió i d’exclusió, comparar mitjanes, fer proves de significació, lleis de probabilitat, corbes de supervivència, relació entre variables quantitatives i qualitatives, mesures de risc, models de regressió, mesura dels canvis, proves diagnòstiques Fer metaanàlisis Conèixer i utilitzar paquets estadístics mitjançant programes informàtics Conèixer la limitació de les proves estadístiques Reconèixer la qualitat de la informació clínica: diferència entre estadísticament significatiu i clínicament rellevant | |
B15 |
Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi Ser conscient de la obligació del metge a contribuir en aquest progrés Ser conscient del paper del metge en la confecció de guies clíniques i ètiques | |
B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues | |
B18 |
Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l’abast, l’ajut dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars Admetre opinions d’altres col•legues, contràries a l’opinió pròpia Ser receptiu als canvis en la presa de decisions Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast | |
B23 |
Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau | |
B24 |
Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional Ser conscient de la responsabilitat com a educador de la societat | |
B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip. | |
B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats | |
B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats. | |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |
C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació |