Grau de Medicina (2009) |
Assignatures |
CLÍNICA MÈDICA |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2016_17 |
Assignatura | CLÍNICA MÈDICA | Codi | 14204149 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
18 | Obligatòria | Sisè | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics Utilitzar una bona tècnica de comunicació Recollir les dades psicosocials significatives Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat) | |
A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura) Valorar el nivell de consciència Valorar la presència de simptomatologia vegetativa Reconèixer una pal•lidesa Reconèixer una icterícia Reconèixer una cianosi Reconèixer una deshidratació Reconèixer les lesions cutànies elementals Detectar asimetries Explorar i valorar si hi ha adenopaties Explorar la tiroide Detectar una ingurgitació jugular Valorar les fontanel•les Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria Palpar el tòrax i les vibracions vocals Percudir el tòrax Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular Auscultar i reconèixer uns roncs Auscultar i reconèixer unes sibilàncies Auscultar i reconèixer uns crepitants Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori Auscultar i reconèixer un frec pleural Auscultar i reconèixer un buf tubari Valorar la circulació col•lateral Explorar i valorar adenopaties axil•lars Detectar la presència d’acropàquia Palpar la punta cardíaca Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!) Localitzar els focus d’auscultació cardíaca Auscultar els sorolls cardíacs normals Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic Reconèixer un frec pericardíac Prendre el pols arterial centrals i perifèrics Valorar la perfusió perifèrica Valorar els edemes Reconèixer una trombosi venosa Reconèixer una oclusió arterial Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca Detectar i valorar una arítmia Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual Auscultar el peristaltisme intestinal Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy Percudir l’abdomen Fer i valorar la percussió de puny lumbar Reconèixer un abdomen agut Reconèixer una ascites Reconèixer un globus vesical Reconèixer hèrnies abdominals Fer un tacte rectal Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars Fer una exploració prostàtica Fer una exploració de penis i testicles Explorar l’orientació i funcions superiors Valorar el llenguatge Explorar el camp visual Explorar els parells cranials Explorar un nistagme Explorar la força i el to musculars Identificar la presència d’asterixis Valorar la marxa Identificar el signe de Romberg Explorar els reflexos osteo-tendinosos Explorar els reflexes del nadó Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria Valorar alteracions del moviment Reconèixer signes meningis Explorar un malalt en coma Explorar el cerebel Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques Fer una avaluació de les parts toves Avaluar la postura Explorar la mobilitat i el vessament articular Explorar la maniobra de Lasègue Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives Explorar el fons de l’ull | |
A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les Definir els simptomes i signes guia | |
A4 |
Analitzar tota la informació disponible Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques | |
A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut | |
A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada Elaborar un informe clínic | |
A7 |
Prendre la pressió arterial Fer una oscil•lometria Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal | |
A8 |
Interpretar els trets bàsics d’una espirometria Fer un Peak-Flow Mesurar la saturació d’oxígen Utilitzar l'oxigenoteràpia Fer un repic (clapping) Utilitzar inhaladors i aerosols | |
A11 |
Fer una punció venosa Interpretar el resultats Determinar glucèmies capil•lars Efectuar una tira bàsica d’orina Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular Detectar sang oculta a la femta | |
A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet) Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia | |
A15 |
Col•locar una via intravenosa Col•locar una sonda nasogàstrica Col•locar una sonda vesical Administrar injectables intramusculars | |
A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert Valorar el risc i el benefici de cada exploració Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves Conèixer el cost de l’exploració Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran Obtenir el consentiment | |
A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació Saber interpretar els resultats de les diferents proves | |
A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica Saber interpretar les diferents proves | |
A20 |
Conèixer i saber realitzar sota supervisió puncions vasculars Conèixer i saber realitzar sota supervisió una punció pleural, abdominal i lumbar | |
A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials) Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut | |
A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos | |
A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions | |
A25 |
Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut) | |
A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques | |
A30 |
Indicar una dieta adequada Indicar i seguir el compliment del tractament dietètic de la diabetis, risc cardiovascular, insuficiència renal i hepàtica, i obesitat Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient Valorar els estats de malnutrició | |
A31 |
Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor Conèixer i/o tractar la reacció al•lèrgica Conèixer i/o tractar la intoxicació aguda greu Conèixer i/o tractar la crisi hipertensiva Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats Conèixer i/o tractar el coma metabòlic Conèixer i/o tractar les convulsions Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda Conèixer i/o tractar la selecció de l’accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments Conèixer i/o tractar el diagnòstic d’òbit i aproximació de la seva hora Conèixer les situacions que precisen ingrés en unitats de cures intensives | |
A32 |
Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques Valorar les diferents opcions terapèutiques Prevenir les complicacions de la malaltia Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia | |
A33 |
Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries Conèixer el paper dels centres sociosanitaris Conèixer el control de les cures domiciliàries Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal | |
A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat Conèixer els components de l’educació sanitària Utilitzar adequadament el consell mèdic Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ... Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques | |
A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn | |
A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits Identificar processos biològics específics de la dona Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament Identificar els fonaments dels transtorns psíquics Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic | |
A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...) Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...) Conèixer les fórmules de la comunicació escrita | |
B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat) Utilitzar un vocabulari entenedor Saber notificar males noticies | |
B6 |
Valorar la informació i el seu ús Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament | |
B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris | |
B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories | |
B14 |
Ser conscient dels costos de l’assistència sanitària Ser conscient de la despesa que es deriva dels actes mèdics Ser conscient del paper que té com a administrador de recursos públics | |
B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues | |
B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE | |
B18 |
Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l’abast, l’ajut dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars Admetre opinions d’altres col•legues, contràries a l’opinió pròpia Ser receptiu als canvis en la presa de decisions Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast | |
B19 |
Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina Aplicar la creativitat i l’ingeni en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients | |
B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent Aprendre a desenvolupar l’activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l’envolten (personals, familiars, socials, ètics) Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica) | |
B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi | |
B23 |
Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau | |
B24 |
Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional Ser conscient de la responsabilitat com a educador de la societat | |
B25 |
Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social. | |
B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip. | |
B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats | |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |