Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau en Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2022_23 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I | Codi | 11244108 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
9 | Obligatòria | Segon | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Bloc I: Evolució Històrica de l'Educació Física. Tema 1. L’evolució històrica de l’educació física |
1.1. L’edat antiga. 1.2. L'època grega i romana. 1.3. El món medieval. 1.4. El Renaixement i la Il•lustració. 1.5. L’educació física contemporània: segle XIX. 1.6. Les tendències actuals. |
Bloc II: Desenvolupament i Aprenentatge Motor. Tema 1. Aproximació a l'estudi de l'aprenentatge i desenvolupament motor humà. Tema 2. Teories i models de l'aprenentatge motor i esportiu. Tema 3. Factors que influeixen en l'aprenentatge motor. |
1.1. Introducció a l'aprenentatge motor. 1.2. Antecedents de l'aprenentatge motor. 1.3. Definició d'aprenentatge motor. 2.1. Formes d'aprenentatge. 2.2. Requisits de l'aprenentatge motor. 2.3. Teories i models de l'aprenentatge motor. 2.4. Canvis que es produeixen en l'aprenentatge motor. 3.1. Factors lligats al subjecte. 3.2. Factors lligats a la tasca. 3.3. Factors lligats a la situació d'ensenyament-aprenentatge. |
Bloc III: Expressió Corporal Tema 1.- L’expressió en la conducta humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal. Tema 2.- La dimensió artística de l’expressió i comunicació corporal. Tema 3.- La dimensió educativa de l'expressió i la comunicació corporals. |
1.1. Introducció a l’expressió corporal: Conceptualització i factors bàsics del desenvolupament expressiu. 1.2. Moviment coordinat en expressió. 1.3. L’espai i del temps en relació al moviment. 2.1. Simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions, transformacions, improvisacions... 2.2. La creativitat corporal com a eix transversal. 3.1. Aspectes metodològics i didàctics en expressió corporal 3.2. El rol del docent en l'expressió corporal. 3.3. Recursos i activitats en l'expressió corporal. |
Bloc IV: Sistemes corporals Tema1.- El cos humà i els seus moviments Tema 2.- Anatomia dels sistemes càrdiovascular i respiratori. Tema 3.- Anatomia i fisiologia del sistema nerviós. |
1.1. Anatomia funcional. 1.1.1. Mecànica articular i muscular. 1.1.2. Anàlisi dels moviments del cos humà. 1.1.3. Factors del creixement i desenvolupament ossi i muscular. 2.1. Els components dels sistemes cardiovascular i respiratori. 2.2. Fisiologia del cor i de l’aparell circulatori. 2.3. Esquema i funcions de l'aparell respiratori. 3.1. Estructura, organització i característiques del sistema nerviós. 3.2. Neurotransmisors. 3.3. Classificació, funcions i estructura. |
Bloc V: El Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Bàsiques. Tema 1.- .- Aspectes generals de les habilitats. El moviment. Les habilitats físiques bàsiques. |
1.1.Concepte d’habilitat. 1.1.1. Habilitats per treballar les capacitats cognitives. 1.1.2. Habilitats per treballar les capacitats socials i comunicatives. 1.1.3. Habilitats per treballar les capacitats intrapersonals i afectives. 1.1.4. Habilitats per treballar les capacitats físiques i motrius. 1.2. El moviment. 1.2.1. Aspectes funcionals i estructurals del moviment. 1.3. Les habilitats físiques bàsiques. 1.3.1. Concepte, classificació i tipología. |
Tema 2.- Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius | 2.1. To muscular, característiques, propietats i educació del to. 2.2. Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració 2.3. Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal. 2.4. Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat. 2.5. Conductes perciptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme. |
Bloc VI: Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Específiques. Tema 1.- Condició física. |
1.1. El desenvolupament de la condició física. 1.1.1. Caracterísitques, classificació, consideracions i principis bàsics. 1.2. L’escalfament. 1.2.1. Funcions i característiques segons tipus. 1.3. Les capacitats físiques bàsiques. 1.3.1. Concepte, classificacions i evolució. 1.3.2. Factors que intervenen en el desenvolupament de les capacitats relatives a la condició física. 1.3.2.1. Intensitat, volum, durada, recuperació i repeticions. 1.3.3. L’adaptació de l’organisme a l’esforç. |
Tema 2.- Les qualitats físiques bàsiques. |
2.1. La resistència. 2.1.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. 2.2. La força. 2.2.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. 2.3. La velocitat. 2.3.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. 2.4. La flexibilitat. 2.4.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. |
Tema 3.-Les habilitats motrius específiques | 3.1. Habilitat, destresa i tasca motriu. 3.2. Formes jugades, iniciacions esportives i esports. 3.3. Els principis pedagògics de la iniciació esportiva. 3.4. Aprenentatges i activitats que es poden transferir des de l’esport al comportament quotidià. 3.5. L’estructura funcional dels esports d’equip (l’espai, l’estratègia, la comunicació motriu, les limitacions reglamentàries). |
Tema 4.- Aprofundiment dels fonaments tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques | 4.1. Aspectes comuns i diferenciats en els gests i formes esportives. 4.1.1. Les posicions bàsiques, el domini i la seguretat amb l’objecte, els desplaçaments, les passades i les recepcions, el bot, el llançament, la finta i el desmarc, el bloqueig aplicats als esports d’equip. 4.2. Aprenentatge, aprofundiment i transferència a l’escola d’alguns esports d’equip. 4.2.1. Iniciació al volei. 4.2.1.1. Aspectes tècnics i tàctics principals d’aquest esport. 4.2.1.2. Reglamentació i possibles adaptacions. 4.2.2. Iniciació a l’handbol. 4.2.2.1. Principals aspectos tècnics i tàctics d’aquest esport. 4.2.2.2. Reglamentació i posibles adaptacions. 4.3. Iniciació aprenentatge i desenvolupament d’esports individuals. 4.3.1. Iniciació a la gimnàstica. 4.3.1.1. Aspectes a tenir en compte en l’aprenentatge dels moviments gimnàstics. 4.3.2. Iniciació a l’atletisme. 4.3.2.1. Reglamentació i possibles adaptacions. |
Tema 5.- Iniciació, aprenentatge i desenvolupament d'activitats en el medi natural. | 5.1. Iniciació a l’esquí alpí. 5.2. Iniciació al rem i la vela. 5.3. Iniciació a l'espeleologia. 5.4. Iniciació al golf. |