Guia docent Facultat de Medicina i Ciències de la Salut |
català |
Grau en Medicina (2009) |
Assignatures |
IMATGE CIENTÍFICA I COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL EN MEDICINA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2023_24 |
Assignatura | IMATGE CIENTÍFICA I COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL EN MEDICINA | Codi | 14204205 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
3 | Optativa | 1Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Tema 1 MÈTODES OBTENCIO D’IMATGES BIOMEDIQUES: - FOTOGRAFIA - VÍDEO - CÀMERA CLARA |
• Tipus d’imatges biomèdiques. • Mètodes d’obtenció d’imatges: Conceptes bàsics en fotografia mèdica 35 mm i digital. Protocols d’obtenció. Vídeocàmara: Metodologia per a la realització d’un audiovisual. Càmara clara. • Gestió d’imatges: format d’arxiu, classificació. Conceptes d’imatge original, inèdita i editada. Professionalisme i ètica en l’obtenció i ús d’imatges biomèdiques, drets d’autor, ús legal. • Errors freqüents en l’obtenció d’imatges científiques i solucions. • Resolució de problemes pràctics i elaboració de protocols de treball |
Tema 2 IMATGE DIGITAL |
• Formats i sistemes de compressió d’imatges digitals. • Obtenció i gestió d’imatges digitals. • Criteris de qualitat en imatges digitals. • Aplicacions i limitacions del seu ús dins l’àmbit científic. |
Tema 3 L’ULL HUMÀ COM A INSTRUMENT PER A L’OBTENCIÓ I INTERPRETACIÓ D’IMATGES |
• L’ull humà com a instrument d’obtenció i interpretació d’imatges. Visió binocular/Processament humà d’imatges. Memòria Visual/Impacte dels diferents mitjans AV en la memòria. Límits de la visió humana. Tècniques per a l’obtenció d’imatges “no visibles”. • Concepte de percepció/efectes visuals/respostes. Fenòmens il•lusoris: possibles conseqüències per a professionals de la medicina. |
Tema 4 VISIO HUMANA VS. VISIO ARTIFICIAL |
• Visió artificial: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic. • Intel•ligència artificial/Robòtica: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic. • Visió humana vs. Visió artificial. • Ull humà vs. sistema de captura/reproducció d’imatges. Aplicacions. • Conclusió i recomanacions |
Tema 5 PRESENT I FUTUR DE LA SOCIETAT DIGITAL EN L’ÀMBIT CIENTÍFICO-MÈDIC. |
• Informació mèdica en format digital: l’historia clínica digital. • Tecnologies telemàtiques en Medicina: telemedicina, telecirurgia, videoconferències, congressos virtuals. • Introducció i avenços de Realitat Virtual i Realitat Augmentada en l'àmbit mèdic. • Aplicacions de les noves TIC i telefonia mòbil en Medicina: lifeshirts • Assistents computacionals pel diagnòstic diferencial. • Gestió de l’excés d’informació digital. |
RESULTATS D'APRENENTATGE: Saber obtenir imatges i a treballar amb imatges científiques, Saber aplicar tècniques bàsiques de fotografia i comunicació audiovisual i posteriorment, fe-les servir per a realitzant una producció audiovisual en equip relacionada amb el nivell i continguts del curs que fa l'estudiant (2on Medicina o superior). Saber identificar qüestions ètiques relacionades amb la obtenció d'imatges mèdiques i el respecte als drets d'autor. Paral·lelament, els estudiants aprenen metodologies i eines per a treballar en equip. Els estudiants aprenen a fer cerques avançades per localitzar imatges a internet (lliures de drets d'autor) que després fan servir per realitzar un treball d'equip i aprendre a crear i presentar un projecte audiovisual en diferents idiomes. |