Guia docent Facultat de Medicina i Ciències de la Salut |
català |
Grau en Medicina (2009) |
Assignatures |
INTRODUCCIÓ A LA PEDIATRIA |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2023_24 |
Assignatura | INTRODUCCIÓ A LA PEDIATRIA | Codi | 14204134 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
3 | Obligatòria | Segon | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics Utilitzar una bona tècnica de comunicació Recollir les dades psicosocials significatives Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat) | |
A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura) Valorar el nivell de consciència Valorar la presència de simptomatologia vegetativa Reconèixer una pal•lidesa Reconèixer una icterícia Reconèixer una cianosi Reconèixer una deshidratació Reconèixer les lesions cutànies elementals Detectar asimetries Explorar i valorar si hi ha adenopaties Valorar les fontanel•les Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular Auscultar i reconèixer uns roncs Auscultar i reconèixer unes sibilàncies Auscultar i reconèixer uns crepitants Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori Auscultar i reconèixer un frec pleural Auscultar i reconèixer un buf tubari Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!) Localitzar els focus d’auscultació cardíaca Auscultar els sorolls cardíacs normals Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic Reconèixer un frec pericardíac Prendre el pols arterial centrals i perifèrics Valorar la perfusió perifèrica Valorar els edemes Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual Auscultar el peristaltisme intestinal Fer i valorar la percussió de puny lumbar Fer una exploració de penis i testicles Valorar el llenguatge Valorar la marxa Identificar el signe de Romberg Explorar els reflexes del nadó Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria Valorar alteracions del moviment Reconèixer signes meningis Valorar el desenvolupament psicomotor de nen Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques Explorar la mobilitat i el vessament articular Explorar els malucs del nadó Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi Reconèixer fractures i luxacions Fer una exploració otoscòpica Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe Saber inspeccionar els globus oculars Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives Explorar el fons de l’ull Detectar i identificar deliri (estat confusional) Detectar i identificar símptomes d’ansietat Detectar i identificar símptomes depressius Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu | |
A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les Definir els simptomes i signes guia | |
A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet) Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia | |
A14 |
Fer una antropometria Explorar els malucs del nen | |
A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes Saber interpretar els resultats de les diferents proves | |
A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions | |
A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials) Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans | |
A30 |
Indicar una dieta adequada Indicar i seguir el compliment del tractament dietètic de la diabetis, risc cardiovascular, insuficiència renal i hepàtica, i obesitat Valorar els estats de malnutrició Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica Indicar i fer el seguiment en la nutrició pediàtrica | |
A38 |
Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública | |
A41 |
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents. | |
A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular) Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells. | |
A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort. | |
A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia | |
A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |