2023_24
Guia docent 
Facultat de Medicina i Ciències de la Salut
A A 
català 
Grau en Medicina (2009)
 Assignatures
  ÀMBITS D'ACTUACIÓ:ATENCIÓ SOCIOSANITÀRIA,URGÈNCIES,INTENSIUS,INVESTIG,MEDICINA LEGAL,GESTIÓ I ALTRES
   Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Visualitzar la vagina i el coll uterí
Fer un tacte vaginal
Fer una exploració abdominal de la gestant
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats
Fer una anàlisi funcional del recorregut articular
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Fer una avaluació de les parts toves
Avaluar la postura
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Reconèixer fractures i luxacions
Reconèixer una lesió de nervi perifèric
Fer una exploració otoscòpica
Fer una exploració acumètrica
Saber explorar els sins paranasals
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar consum de tòxics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A7 Prendre la pressió arterial
Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal
 A8 Mesurar la saturació d’oxígen
Utilitzar l'oxigenoteràpia
Utilitzar inhaladors i aerosols
 A9 Utilitzar el mirall frontal simple i el mirall de Clar
Fer una otoscòpia
Fer una laringoscòpia
Fer un tapament anterior d’una epistaxi
Fer un pneumotapament d’una epistaxi posterior
Extreure cossos estranys de la laringe
Extreure cossos estranys de la gola, les fosses nasals i les orelles
 A10 Explorar un fons d’ull
Fer una eversió de les parpelles
Extreure cossos estranys superficials del globus ocular
Utilitzar la làmpada de fenadura
Interpretar una campimetria
 A11 Fer una punció venosa
Interpretar el resultats
Determinar glucèmies capil•lars
Efectuar una tira bàsica d’orina
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A13 Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples
Col•locar sutures en ferides simples
Fer cures cutànies
Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor
Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar
Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa
 A14 Fer un test muscular manual
Col•locar un collaret cervical a un accidentat
 A15 Col•locar una via intravenosa
Col•locar una sonda nasogàstrica
Col•locar una sonda vesical
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A20 Conèixer i saber realitzar sota supervisió una punció pleural, abdominal i lumbar
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
 A25 Conèixer la valoració preoperatòria
Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general
Valorar el tipus i grau de dolor utilitzant les diferents taules de mesura reconegudes
Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic
Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut)
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
 A27 Conèixer el paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties
 A28 Conèixer les indicacions generals de la radioteràpia
Valorar la resposta al tractament, així comi les possibles reaccions i/o seqüeles secundàries a aquest tractament
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
 A30 Indicar una dieta adequada
Valorar els estats de malnutrició
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient recuperat després d’un tractament d’urgència
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’accident vascular cerebral, hipertensió endocranial aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica del politraumatisme
Reconèixer i orientar la terapèutica de la compressió medul•lar aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica de les lesions vasculars amb risc d’hemorràgia
Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical
Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’epistaxi i hematèmesi
Reconèixer i orientar la terapèutica de la septicèmia
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi vasovagal
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi convulsiva i estat postictal
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi tirotòxica
Reconèixer i orientar la terapèutica de la trombosi venosa profunda
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’isquèmia arterial
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’abstinència alcohòlica i d’opiacis
Reconèixer i orientar la terapèutica de la deshidratació greu
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’hipertèrmia maligna
Reconèixer i orientar la terapèutica de la preparació per al trasllat d’un pacient traumàtic
Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Conèixer i/o tractar les convulsions
Conèixer les situacions que precisen ingrés en unitats de cures intensives
Conèixer la ventilació assistida
Conèixer el monitoratge neurològic, cardiovascular i respiratori
Conèixer els riscos dels tractaments invasius
Conèixer els límits de la teràpia intensiva; significat de teràpia desproporcionada
Conèixer el concepte de mort cerebral
Conèixer els aspectes legals de la donació d’òrgans
Presentació i defensa davant del Tribunal universitari d'un projecte de fi de grau, consistent en un exercici dels continguts formatius rebuts i les competències adquirides
 A32 Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
 A33 Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries
Conèixer el paper dels centres sociosanitaris
Conèixer el control de les cures domiciliàries
Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal
Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
 A34 Conèixer els principis generals de les teràpies alternatives o complementàries
 A35 Valorar la derivació d’un pacient estable
Valorar la derivació d’un pacient inestable
Valorar la derivació d’un pacient que precisa suport sociosanitari
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A37 Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
 A38 Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
Conèixer les bases científiques, riscos i l’aplicabilitat de les medicines alternatives
 A39 Conèixer els conceptes i criteris econòmics bàsics que condicionen la pràctica assistencial
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica
Promocionar l’adherencia al tractament valorant les motivacions del pacient per acceptar el seguiment d’instruccions mèdiques i les conseqüències de la no-adhesió al mateix
 A40 Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
 A41 Saber descriure la cèl•lula i identificar els diversos orgànuls cel•lulars
Saber establir les relacions entre les estructures intracel•lulars i les funcions que realitzen
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
Conèixer els fenòmens i mecanismes físics a nivell molecular, cel•lular i orgànic e els estats de salut i malalia
Conèixer i aplicar els conceptes, mètodes i tècniques de la biofísica en l’estudi de les funciones de l’organisme humà.
Conèixer les bases físiques de les tècniques de diagnosi i teràpia
Conèixer l’estructura de les biomolècules per entendre les propietats determinants de la seva funció biològica en el context cel•lular i de l’organisme
Conèixer les estructures i les funcions bàsiques de les cèl•lules de l’organisme humà, amb l’aplicació dels conceptes i el llenguatge bioquímics
Aprendre a utilitzar l’enfocament bioquímic en l’estudi de les funcions cel•lulars i de l’organisme
Conèixer les bases teòriques i pràctiques de les tècniques bioquímiques aplicades a la investigació i la mesura de les funcions cel•lulars.
Conèixer les bases moleculars de la malaltia
Conèixer les bases genètiques que li permetin comprendre la fisiopatologia
Conèixer les bases de la teràpia gènica per comprendre el futur desenvolupament de la mateixa
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
 A44 Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
 A48 Tenir els fonaments científics i les bases operatives de la metodologia epidemiològica aplicada a les necessitats professionals del metge general.
Conèixer i ser capaç d’aplicar els mètodes assistencials i de recerca, propis de la medicina preventiva actual
Tenir una visió sanitària envers les prioritats de la població en matèria de salut pública.
 A49 Conèixer la planificació i l’administració sanitàries
Conèixer la gestió sanitària
Tenir capacitat per analitzar les implicacions organitzatives, econòmiques i socials que comporten les actuacions mèdiques
Conèixer el cost aproximat de les activitats diagnòstiques i terapèutiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4-G RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
 CT6-G RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge