Guia docent Facultat de Medicina i Ciències de la Salut |
català |
Grau en Medicina (2009) |
Assignatures |
ÀMBITS D'ACTUACIÓ:ATENCIÓ SOCIOSANITÀRIA,URGÈNCIES,INTENSIUS,INVESTIG,MEDICINA LEGAL,GESTIÓ I ALTRES |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2023_24 |
Assignatura | ÀMBITS D'ACTUACIÓ:ATENCIÓ SOCIOSANITÀRIA,URGÈNCIES,INTENSIUS,INVESTIG,MEDICINA LEGAL,GESTIÓ I ALTRES | Codi | 14204155 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Sisè | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics Utilitzar una bona tècnica de comunicació Recollir les dades psicosocials significatives Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat) | |
A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura) Valorar el nivell de consciència Valorar la presència de simptomatologia vegetativa Reconèixer una pal•lidesa Reconèixer una icterícia Reconèixer una cianosi Reconèixer una deshidratació Reconèixer les lesions cutànies elementals Detectar asimetries Explorar i valorar si hi ha adenopaties Explorar la tiroide Detectar una ingurgitació jugular Valorar les fontanel•les Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria Palpar el tòrax i les vibracions vocals Percudir el tòrax Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular Auscultar i reconèixer uns roncs Auscultar i reconèixer unes sibilàncies Auscultar i reconèixer uns crepitants Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori Auscultar i reconèixer un frec pleural Auscultar i reconèixer un buf tubari Valorar la circulació col•lateral Explorar i valorar adenopaties axil•lars Detectar la presència d’acropàquia Palpar la punta cardíaca Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!) Localitzar els focus d’auscultació cardíaca Auscultar els sorolls cardíacs normals Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic Reconèixer un frec pericardíac Prendre el pols arterial centrals i perifèrics Valorar la perfusió perifèrica Valorar els edemes Reconèixer una trombosi venosa Reconèixer una oclusió arterial Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca Detectar i valorar una arítmia Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual Auscultar el peristaltisme intestinal Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy Percudir l’abdomen Fer i valorar la percussió de puny lumbar Reconèixer un abdomen agut Reconèixer una ascites Reconèixer un globus vesical Reconèixer hèrnies abdominals Fer un tacte rectal Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals Visualitzar la vagina i el coll uterí Fer un tacte vaginal Fer una exploració abdominal de la gestant Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars Fer una exploració prostàtica Fer una exploració de penis i testicles Explorar l’orientació i funcions superiors Valorar el llenguatge Explorar el camp visual Explorar els parells cranials Explorar un nistagme Explorar la força i el to musculars Identificar la presència d’asterixis Valorar la marxa Identificar el signe de Romberg Explorar els reflexos osteo-tendinosos Explorar els reflexes del nadó Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria Valorar alteracions del moviment Reconèixer signes meningis Explorar un malalt en coma Explorar el cerebel Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats Fer una anàlisi funcional del recorregut articular Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques Fer una avaluació de les parts toves Avaluar la postura Explorar la mobilitat i el vessament articular Reconèixer fractures i luxacions Reconèixer una lesió de nervi perifèric Fer una exploració otoscòpica Fer una exploració acumètrica Saber explorar els sins paranasals Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe Saber inspeccionar els globus oculars Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives Explorar el fons de l’ull Detectar i identificar deliri (estat confusional) Detectar i identificar símptomes depressius Detectar i identificar consum de tòxics Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu | |
A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les Definir els simptomes i signes guia | |
A4 |
Analitzar tota la informació disponible Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques | |
A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut | |
A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada Elaborar un informe clínic | |
A7 |
Prendre la pressió arterial Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal | |
A8 |
Mesurar la saturació d’oxígen Utilitzar l'oxigenoteràpia Utilitzar inhaladors i aerosols | |
A9 |
Utilitzar el mirall frontal simple i el mirall de Clar Fer una otoscòpia Fer una laringoscòpia Fer un tapament anterior d’una epistaxi Fer un pneumotapament d’una epistaxi posterior Extreure cossos estranys de la laringe Extreure cossos estranys de la gola, les fosses nasals i les orelles | |
A10 |
Explorar un fons d’ull Fer una eversió de les parpelles Extreure cossos estranys superficials del globus ocular Utilitzar la làmpada de fenadura Interpretar una campimetria | |
A11 |
Fer una punció venosa Interpretar el resultats Determinar glucèmies capil•lars Efectuar una tira bàsica d’orina Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular | |
A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet) Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia | |
A13 |
Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples Col•locar sutures en ferides simples Fer cures cutànies Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa | |
A14 |
Fer un test muscular manual Col•locar un collaret cervical a un accidentat | |
A15 |
Col•locar una via intravenosa Col•locar una sonda nasogàstrica Col•locar una sonda vesical | |
A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert Valorar el risc i el benefici de cada exploració Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves Conèixer el cost de l’exploració Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran Obtenir el consentiment | |
A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació Saber interpretar els resultats de les diferents proves | |
A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica Saber interpretar les diferents proves | |
A20 |
Conèixer i saber realitzar sota supervisió una punció pleural, abdominal i lumbar | |
A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials) Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut | |
A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos | |
A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions | |
A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic | |
A25 |
Conèixer la valoració preoperatòria Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general Valorar el tipus i grau de dolor utilitzant les diferents taules de mesura reconegudes Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut) | |
A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució | |
A27 |
Conèixer el paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties | |
A28 |
Conèixer les indicacions generals de la radioteràpia Valorar la resposta al tractament, així comi les possibles reaccions i/o seqüeles secundàries a aquest tractament | |
A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament | |
A30 |
Indicar una dieta adequada Valorar els estats de malnutrició Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica | |
A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient recuperat després d’un tractament d’urgència Reconèixer i orientar la terapèutica de l’accident vascular cerebral, hipertensió endocranial aguda Reconèixer i orientar la terapèutica del politraumatisme Reconèixer i orientar la terapèutica de la compressió medul•lar aguda Reconèixer i orientar la terapèutica de les lesions vasculars amb risc d’hemorràgia Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda Reconèixer i orientar la terapèutica de l’epistaxi i hematèmesi Reconèixer i orientar la terapèutica de la septicèmia Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi vasovagal Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi convulsiva i estat postictal Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi tirotòxica Reconèixer i orientar la terapèutica de la trombosi venosa profunda Reconèixer i orientar la terapèutica de l’isquèmia arterial Reconèixer i orientar la terapèutica de l’abstinència alcohòlica i d’opiacis Reconèixer i orientar la terapèutica de la deshidratació greu Reconèixer i orientar la terapèutica de l’hipertèrmia maligna Reconèixer i orientar la terapèutica de la preparació per al trasllat d’un pacient traumàtic Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor Conèixer i/o tractar les convulsions Conèixer les situacions que precisen ingrés en unitats de cures intensives Conèixer la ventilació assistida Conèixer el monitoratge neurològic, cardiovascular i respiratori Conèixer els riscos dels tractaments invasius Conèixer els límits de la teràpia intensiva; significat de teràpia desproporcionada Conèixer el concepte de mort cerebral Conèixer els aspectes legals de la donació d’òrgans Presentació i defensa davant del Tribunal universitari d'un projecte de fi de grau, consistent en un exercici dels continguts formatius rebuts i les competències adquirides | |
A32 |
Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques Valorar les diferents opcions terapèutiques Prevenir les complicacions de la malaltia Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic Valorar el grau d’incapacitat física Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat Conèixer el paper de la rehabilitació Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia Participar en els tractaments multimodals Conèixer les pautes d’analgèsia | |
A33 |
Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries Conèixer el paper dels centres sociosanitaris Conèixer el control de les cures domiciliàries Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal Conèixer el paper de la família Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn | |
A34 |
Conèixer els principis generals de les teràpies alternatives o complementàries | |
A35 |
Valorar la derivació d’un pacient estable Valorar la derivació d’un pacient inestable Valorar la derivació d’un pacient que precisa suport sociosanitari | |
A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat Conèixer els components de l’educació sanitària Utilitzar adequadament el consell mèdic Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ... Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques | |
A37 |
Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ... | |
A38 |
Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut Conèixer les bases científiques, riscos i l’aplicabilitat de les medicines alternatives | |
A39 |
Conèixer els conceptes i criteris econòmics bàsics que condicionen la pràctica assistencial Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial Conèixer el funcionament del sistema públic de salut Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica Promocionar l’adherencia al tractament valorant les motivacions del pacient per acceptar el seguiment d’instruccions mèdiques i les conseqüències de la no-adhesió al mateix | |
A40 |
Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ... Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici Promocionar el bon ús dels medicaments Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials | |
A41 |
Saber descriure la cèl•lula i identificar els diversos orgànuls cel•lulars Saber establir les relacions entre les estructures intracel•lulars i les funcions que realitzen Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents. Conèixer els fenòmens i mecanismes físics a nivell molecular, cel•lular i orgànic e els estats de salut i malalia Conèixer i aplicar els conceptes, mètodes i tècniques de la biofísica en l’estudi de les funciones de l’organisme humà. Conèixer les bases físiques de les tècniques de diagnosi i teràpia Conèixer l’estructura de les biomolècules per entendre les propietats determinants de la seva funció biològica en el context cel•lular i de l’organisme Conèixer les estructures i les funcions bàsiques de les cèl•lules de l’organisme humà, amb l’aplicació dels conceptes i el llenguatge bioquímics Aprendre a utilitzar l’enfocament bioquímic en l’estudi de les funcions cel•lulars i de l’organisme Conèixer les bases teòriques i pràctiques de les tècniques bioquímiques aplicades a la investigació i la mesura de les funcions cel•lulars. Conèixer les bases moleculars de la malaltia Conèixer les bases genètiques que li permetin comprendre la fisiopatologia Conèixer les bases de la teràpia gènica per comprendre el futur desenvolupament de la mateixa Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques. | |
A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular) Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells. | |
A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort. | |
A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia. Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers. | |
A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn | |
A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits Identificar processos biològics específics de la dona Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament Identificar els fonaments dels transtorns psíquics Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic | |
A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides. Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes. | |
A48 |
Tenir els fonaments científics i les bases operatives de la metodologia epidemiològica aplicada a les necessitats professionals del metge general. Conèixer i ser capaç d’aplicar els mètodes assistencials i de recerca, propis de la medicina preventiva actual Tenir una visió sanitària envers les prioritats de la població en matèria de salut pública. | |
A49 |
Conèixer la planificació i l’administració sanitàries Conèixer la gestió sanitària Tenir capacitat per analitzar les implicacions organitzatives, econòmiques i socials que comporten les actuacions mèdiques Conèixer el cost aproximat de les activitats diagnòstiques i terapèutiques | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
CT4-G |
RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context) RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació) RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís) RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració) | |
CT6-G |
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement) RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge) RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn) RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris) | |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |