Grau de Medicina (2009) |
Assignatures |
INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2010_11 |
Assignatura | INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA | Codi | 14204113 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
3 | Obligatòria | Segon | Segon |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics Utilitzar una bona tècnica de comunicació Recollir les dades psicosocials significatives Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat) | |
A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura) Valorar el nivell de consciència Valorar la presència de simptomatologia vegetativa Reconèixer una pal•lidesa Reconèixer una icterícia Reconèixer una cianosi Reconèixer una deshidratació Reconèixer les lesions cutànies elementals Detectar asimetries Explorar i valorar si hi ha adenopaties Explorar la tiroide Detectar una ingurgitació jugular Valorar les fontanel•les Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria Palpar el tòrax i les vibracions vocals Percudir el tòrax Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular Auscultar i reconèixer uns roncs Auscultar i reconèixer unes sibilàncies Auscultar i reconèixer uns crepitants Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori Auscultar i reconèixer un frec pleural Auscultar i reconèixer un buf tubari Valorar la circulació col•lateral Explorar i valorar adenopaties axil•lars Detectar la presència d’acropàquia Palpar la punta cardíaca Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!) Localitzar els focus d’auscultació cardíaca Auscultar els sorolls cardíacs normals Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic Reconèixer un frec pericardíac Prendre el pols arterial centrals i perifèrics Valorar la perfusió perifèrica Valorar els edemes Reconèixer una trombosi venosa Reconèixer una oclusió arterial Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca Detectar i valorar una arítmia Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual Auscultar el peristaltisme intestinal Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy Percudir l’abdomen Fer i valorar la percussió de puny lumbar Reconèixer un abdomen agut Reconèixer una ascites Reconèixer un globus vesical Reconèixer hèrnies abdominals Fer un tacte rectal Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals Visualitzar la vagina i el coll uterí Fer un tacte vaginal Fer una exploració abdominal de la gestant Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars Fer una exploració prostàtica Fer una exploració de penis i testicles Explorar l’orientació i funcions superiors Valorar el llenguatge Explorar el camp visual Explorar els parells cranials Explorar un nistagme Explorar la força i el to musculars Identificar la presència d’asterixis Valorar la marxa Identificar el signe de Romberg Explorar els reflexos osteo-tendinosos Explorar els reflexes del nadó Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria Valorar alteracions del moviment Reconèixer signes meningis Explorar un malalt en coma Explorar el cerebel Valorar el desenvolupament psicomotor de nen Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats Fer una anàlisi funcional del recorregut articular Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques Fer una avaluació de les parts toves Avaluar la postura Explorar la mobilitat i el vessament articular Explorar els malucs del nadó Explorar la maniobra de Lasègue Explorar la mobilitat de la columna vertebral Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi Reconèixer fractures i luxacions Reconèixer lesions tendinoses Reconèixer una lesió de nervi perifèric Fer una exploració otoscòpica Fer una exploració acumètrica Saber explorar els sins paranasals Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe Saber inspeccionar els globus oculars Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives Explorar el fons de l’ull Detectar i identificar deliri (estat confusional) Detectar i identificar símptomes d’ansietat Detectar i identificar símptomes depressius Detectar i identificar símptomes psicòtics Detectar i identificar consum de tòxics Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu | |
A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les Definir els simptomes i signes guia | |
A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada Elaborar un informe clínic | |
A7 |
Prendre la pressió arterial Fer una oscil•lometria Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal | |
A8 |
Interpretar els trets bàsics d’una espirometria Fer un Peak-Flow Mesurar la saturació d’oxígen | |
A9 |
Fer una otoscòpia Fer una laringoscòpia | |
A11 |
Fer una punció venosa Determinar glucèmies capil•lars Efectuar una tira bàsica d’orina Fer un test d’embaràs | |
A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre ,llenguatge, ...) Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...) Conèixer les fórmules de la comunicació escrita | |
B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat) Utilitzar un vocabulari entenedor Saber notificar males noticies | |
B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues | |
B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies Saber estructurar i esquematitzar el missatge | |
B5 |
Conèixer qui ha de donar la informació als mitjans i de quina manera, preservant sempre la confidencialitat dels implicats | |
B6 |
Valorar la informació i el seu ús Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament | |
B7 |
Conèixer la metodologia científica | |
B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris | |
B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat Acceptar els drets del malalt Conèixer el codi deontològic de la professió | |
B12 |
Reconèixer les característiques de la nostra societat multicultural, i respectar-les | |
B13 |
Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana | |
B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades | |
B19 |
Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina | |
B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica) | |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |