Grau de Medicina (2009) |
Assignatures |
GERIATRIA |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2014_15 |
Assignatura | GERIATRIA | Codi | 14204125 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
3 | Obligatòria | Quart | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics Utilitzar una bona tècnica de comunicació Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants | |
A2 |
Valorar el nivell de consciència Valorar la presència de simptomatologia vegetativa Reconèixer una pal•lidesa Reconèixer una icterícia Reconèixer una cianosi Reconèixer una deshidratació Detectar asimetries Detectar una ingurgitació jugular Reconèixer un globus vesical Reconèixer hèrnies abdominals Explorar l’orientació i funcions superiors Valorar el llenguatge Explorar el camp visual Explorar els parells cranials Explorar un nistagme Explorar la força i el to musculars Valorar la marxa Identificar el signe de Romberg Explorar els reflexos osteo-tendinosos Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria Valorar alteracions del moviment Explorar el cerebel Avaluar la postura Detectar i identificar deliri (estat confusional) Detectar i identificar símptomes d’ansietat Detectar i identificar símptomes depressius Detectar i identificar símptomes psicòtics Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu | |
A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les Definir els simptomes i signes guia | |
A4 |
Analitzar tota la informació disponible Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques | |
A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut | |
A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada | |
A11 |
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular | |
A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert Valorar el risc i el benefici de cada exploració Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran Obtenir el consentiment | |
A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves | |
A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials) Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut | |
A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos | |
A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental | |
A25 |
Valorar el tipus i grau de dolor utilitzant les diferents taules de mesura reconegudes Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut) | |
A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament | |
A30 |
Indicar una dieta adequada Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient Valorar els estats de malnutrició | |
A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda | |
A32 |
Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques Valorar les diferents opcions terapèutiques Prevenir les complicacions de la malaltia Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic Valorar el grau d’incapacitat física Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat Conèixer el paper de la rehabilitació Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia Participar en els tractaments multimodals Conèixer les pautes d’analgèsia | |
A33 |
Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries Conèixer el paper dels centres sociosanitaris Conèixer el control de les cures domiciliàries Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal Conèixer el paper de la família Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn | |
A36 |
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç | |
A37 |
Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ... | |
A38 |
Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut | |
A39 |
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial Conèixer el funcionament del sistema públic de salut Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica | |
A40 |
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials | |
A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort. | |
A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers. | |
A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia | |
A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits | |
A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes. | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...) Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...) | |
B2 |
Saber notificar males noticies | |
B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars | |
B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies Saber estructurar i esquematitzar el missatge | |
B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement | |
B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris | |
B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat Acceptar els drets del malalt | |
B11 |
Assumir les responsabilitats legals, particularment en la mort Assumir les responsabilitats legals, particularment en la prescripció de fàrmacs Assumir les responsabilitats legals, particularment en els abusos físics i psíquics | |
B13 |
Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana | |
B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència | |
B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència | |
B18 |
Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars Admetre opinions d’altres col•legues, contràries a l’opinió pròpia Ser receptiu als canvis en la presa de decisions Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast | |
B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent Aprendre a desenvolupar l’activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l’envolten (personals, familiars, socials, ètics) Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia | |
B21 |
Conèixer el paper dels diversos nivells d’assistència sanitària Conèixer els serveis sociosanitaris i pal•liatius d’atenció a la població Conèixer el paper de les diverses professions sanitàries Conèixer l’estructura del sistema sanitari a Catalunya i a Espanya | |
B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi | |
B25 |
Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social. | |
B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip. | |
B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític | |
B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats | |
B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats. | |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |
C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte | |
C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones |