Grau en Medicina (2009) |
Assignatures |
GERIATRIA |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2021_22 |
Assignatura | GERIATRIA | Codi | 14204125 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
3 | Obligatòria | Quart | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics Utilitzar una bona tècnica de comunicació Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants | |
A2 |
Valorar el nivell de consciència Valorar la presència de simptomatologia vegetativa Reconèixer una pal•lidesa Reconèixer una icterícia Reconèixer una cianosi Reconèixer una deshidratació Detectar asimetries Detectar una ingurgitació jugular Reconèixer un globus vesical Reconèixer hèrnies abdominals Explorar l’orientació i funcions superiors Valorar el llenguatge Explorar el camp visual Explorar els parells cranials Explorar un nistagme Explorar la força i el to musculars Valorar la marxa Identificar el signe de Romberg Explorar els reflexos osteo-tendinosos Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria Valorar alteracions del moviment Explorar el cerebel Avaluar la postura Detectar i identificar deliri (estat confusional) Detectar i identificar símptomes d’ansietat Detectar i identificar símptomes depressius Detectar i identificar símptomes psicòtics Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu | |
A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les Definir els simptomes i signes guia | |
A4 |
Analitzar tota la informació disponible Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques | |
A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut | |
A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada | |
A11 |
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular | |
A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert Valorar el risc i el benefici de cada exploració Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran Obtenir el consentiment | |
A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves | |
A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials) Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut | |
A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos | |
A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental | |
A25 |
Valorar el tipus i grau de dolor utilitzant les diferents taules de mesura reconegudes Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut) | |
A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament | |
A30 |
Indicar una dieta adequada Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient Valorar els estats de malnutrició | |
A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda | |
A32 |
Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques Valorar les diferents opcions terapèutiques Prevenir les complicacions de la malaltia Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic Valorar el grau d’incapacitat física Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat Conèixer el paper de la rehabilitació Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia Participar en els tractaments multimodals Conèixer les pautes d’analgèsia | |
A33 |
Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries Conèixer el paper dels centres sociosanitaris Conèixer el control de les cures domiciliàries Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal Conèixer el paper de la família Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn | |
A36 |
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç | |
A37 |
Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ... | |
A38 |
Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut | |
A39 |
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial Conèixer el funcionament del sistema públic de salut Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica | |
A40 |
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials | |
A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort. | |
A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers. | |
A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia | |
A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits | |
A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes. | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |