Grau de Medicina (2009) |
Assignatures |
CLÍNICA QUIRÚRGICA |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2014_15 |
Assignatura | CLÍNICA QUIRÚRGICA | Codi | 14204150 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
12 | Obligatòria | Sisè | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics Utilitzar una bona tècnica de comunicació Recollir les dades psicosocials significatives Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat) | |
A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura) Valorar el nivell de consciència Valorar la presència de simptomatologia vegetativa Reconèixer una pal•lidesa Reconèixer una icterícia Reconèixer una cianosi Reconèixer una deshidratació Reconèixer les lesions cutànies elementals Detectar asimetries Explorar i valorar si hi ha adenopaties Explorar la tiroide Detectar una ingurgitació jugular Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular Auscultar i reconèixer un frec pleural Auscultar i reconèixer un buf tubari Valorar la circulació col•lateral Explorar i valorar adenopaties axil•lars Palpar la punta cardíaca Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!) Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic Reconèixer un frec pericardíac Prendre el pols arterial centrals i perifèrics Valorar la perfusió perifèrica Valorar els edemes Reconèixer una trombosi venosa Reconèixer una oclusió arterial Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual Auscultar el peristaltisme intestinal Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy Percudir l’abdomen Fer i valorar la percussió de puny lumbar Reconèixer un abdomen agut Reconèixer una ascites Reconèixer un globus vesical Reconèixer hèrnies abdominals Fer un tacte rectal Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals Fer una exploració prostàtica Fer una exploració de penis i testicles Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats Fer una anàlisi funcional del recorregut articular Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques Fer una avaluació de les parts toves Explorar la maniobra de Lasègue Explorar la mobilitat de la columna vertebral Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi Reconèixer fractures i luxacions Reconèixer lesions tendinoses Reconèixer una lesió de nervi perifèric | |
A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les Definir els simptomes i signes guia | |
A4 |
Analitzar tota la informació disponible Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques | |
A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut | |
A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada Elaborar un informe clínic | |
A7 |
Fer una oscil•lometria | |
A11 |
Fer una punció venosa Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular Detectar sang oculta a la femta | |
A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet) Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia | |
A13 |
Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples Col•locar sutures en ferides simples Fer cures cutànies Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar Desbridar abscessos simple Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa | |
A15 |
Col•locar una via intravenosa Col•locar una sonda nasogàstrica Col•locar una sonda vesical Administrar injectables intramusculars Administrar injectables subcutanis Administrar injectables intravenosos Administrar injectables intradèrmics | |
A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert Valorar el risc i el benefici de cada exploració Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves Conèixer el cost de l’exploració Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran Obtenir el consentiment | |
A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves | |
A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge | |
A20 |
Conèixer i saber realitzar sota supervisió puncions vasculars Conèixer i saber realitzar sota supervisió una punció pleural, abdominal i lumbar | |
A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials) Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut | |
A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos | |
A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions | |
A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic | |
A25 |
Conèixer la valoració preoperatòria | |
A30 |
Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient Valorar els estats de malnutrició Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica Prevenir les complicacions dels diferents mètodes de nutrició artificial | |
A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’accident vascular cerebral, hipertensió endocranial aguda Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda Reconèixer i orientar la terapèutica de l’epistaxi i hematèmesi Reconèixer i orientar la terapèutica de la septicèmia Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi vasovagal Reconèixer i orientar la terapèutica de la trombosi venosa profunda Reconèixer i orientar la terapèutica de l’isquèmia arterial Reconèixer i orientar la terapèutica de la deshidratació greu Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats | |
A32 |
Valorar les diferents opcions terapèutiques Prevenir les complicacions de la malaltia Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat | |
A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat Conèixer els components de l’educació sanitària Utilitzar adequadament el consell mèdic Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ... | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...) Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...) Conèixer les fórmules de la comunicació escrita | |
B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat) Utilitzar un vocabulari entenedor Saber notificar males noticies | |
B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues - Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats | |
B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies Saber estructurar i esquematitzar el missatge Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments | |
B6 |
Valorar la informació i el seu ús Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut | |
B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement | |
B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris | |
B10 |
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat | |
B13 |
Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana | |
B14 |
Ser conscient dels costos de l’assistència sanitària | |
B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues | |
B18 |
Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l’abast, l’ajut dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars Admetre opinions d’altres col•legues, contràries a l’opinió pròpia Ser receptiu als canvis en la presa de decisions Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast | |
B19 |
enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients | |
B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica) | |
B21 |
Conèixer la visió i les demandes de la societat Conèixer el paper dels diversos nivells d’assistència sanitària | |
B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi | |
B23 |
Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau | |
B24 |
Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional | |
B25 |
Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social. | |
B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip. | |
B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats | |
B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats | |
B29 |
Demanar ajuda i consell en situacions difícils | |
B30 |
Identificar els objectius professionals, a curt i llarg termini, els plans i les aspiracions personals i treballar per aconseguir-los, mitjançant plans que es puguin dur a terme i activitats rellevants, tenint sempre en compte el respecte als companys i a la institució a la qual es pertany. | |
B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats. | |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |
C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient | |
C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones |