Grau en Medicina (2009) |
Assignatures |
CLÍNICA QUIRÚRGICA |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2021_22 |
Assignatura | CLÍNICA QUIRÚRGICA | Codi | 14204150 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
12 | Obligatòria | Sisè | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics Utilitzar una bona tècnica de comunicació Recollir les dades psicosocials significatives Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat) | |
A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura) Valorar el nivell de consciència Valorar la presència de simptomatologia vegetativa Reconèixer una pal•lidesa Reconèixer una icterícia Reconèixer una cianosi Reconèixer una deshidratació Reconèixer les lesions cutànies elementals Detectar asimetries Explorar i valorar si hi ha adenopaties Explorar la tiroide Detectar una ingurgitació jugular Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular Auscultar i reconèixer un frec pleural Auscultar i reconèixer un buf tubari Valorar la circulació col•lateral Explorar i valorar adenopaties axil•lars Palpar la punta cardíaca Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!) Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic Reconèixer un frec pericardíac Prendre el pols arterial centrals i perifèrics Valorar la perfusió perifèrica Valorar els edemes Reconèixer una trombosi venosa Reconèixer una oclusió arterial Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual Auscultar el peristaltisme intestinal Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy Percudir l’abdomen Fer i valorar la percussió de puny lumbar Reconèixer un abdomen agut Reconèixer una ascites Reconèixer un globus vesical Reconèixer hèrnies abdominals Fer un tacte rectal Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals Fer una exploració prostàtica Fer una exploració de penis i testicles Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats Fer una anàlisi funcional del recorregut articular Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques Fer una avaluació de les parts toves Explorar la maniobra de Lasègue Explorar la mobilitat de la columna vertebral Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi Reconèixer fractures i luxacions Reconèixer lesions tendinoses Reconèixer una lesió de nervi perifèric | |
A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les Definir els simptomes i signes guia | |
A4 |
Analitzar tota la informació disponible Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques | |
A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut | |
A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada Elaborar un informe clínic | |
A7 |
Fer una oscil•lometria | |
A11 |
Fer una punció venosa Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular Detectar sang oculta a la femta | |
A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet) Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia | |
A13 |
Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples Col•locar sutures en ferides simples Fer cures cutànies Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar Desbridar abscessos simple Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa | |
A15 |
Col•locar una via intravenosa Col•locar una sonda nasogàstrica Col•locar una sonda vesical Administrar injectables intramusculars Administrar injectables subcutanis Administrar injectables intravenosos Administrar injectables intradèrmics | |
A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert Valorar el risc i el benefici de cada exploració Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves Conèixer el cost de l’exploració Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran Obtenir el consentiment | |
A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves | |
A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge | |
A20 |
Conèixer i saber realitzar sota supervisió puncions vasculars Conèixer i saber realitzar sota supervisió una punció pleural, abdominal i lumbar | |
A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials) Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut | |
A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos | |
A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions | |
A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic | |
A25 |
Conèixer la valoració preoperatòria | |
A30 |
Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient Valorar els estats de malnutrició Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica Prevenir les complicacions dels diferents mètodes de nutrició artificial | |
A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’accident vascular cerebral, hipertensió endocranial aguda Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda Reconèixer i orientar la terapèutica de l’epistaxi i hematèmesi Reconèixer i orientar la terapèutica de la septicèmia Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi vasovagal Reconèixer i orientar la terapèutica de la trombosi venosa profunda Reconèixer i orientar la terapèutica de l’isquèmia arterial Reconèixer i orientar la terapèutica de la deshidratació greu Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats | |
A32 |
Valorar les diferents opcions terapèutiques Prevenir les complicacions de la malaltia Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat | |
A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat Conèixer els components de l’educació sanitària Utilitzar adequadament el consell mèdic Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ... | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
CT4-G |
RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context) RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació) RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís) RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració) | |
CT6-G |
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement) RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge) RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn) RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris) | |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |