2015_16
Guia docent 
Facultat de Medicina i Ciències de la Salut
A A 
català 
 
 
Grau de Medicina (2009)
 Assignatures
  PSIQUIATRIA
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El programa està constituït per 23 temes. Els sis primers son d'introducció general. El primer per introduir nocions generals de Psiquiatria.
El següent es para conèixer les característiques de l'entrevista psiquiàtrica. Els dos següents son per exposar les bases biològiques i genètiques dels trastorns mentals. Els dues últims es dediquen a l’exploració psicopatològica, introduint exemples clínics que faciliten la seva comprensió. Aquests primers temes es consideren fonamentals per poder passar seguidament a l’estudi dels diferents trastorns psiquiàtrics.
Sessió Magistral En els temes teòrics el professor efectuarà una exposició en què procurarà transmetre als alumnes els conceptes i orientacions que permetin completar la informació bibliogràfica. A questa informació provindrà de la donada pel propi professor, de la recomanada com a bibliografia general al final d’aquest text i la obtinguda per l’alumne a iniciativa pròpia.
Seminaris Al llarg del curs es proporcionarà als alumnes material sobre dotze casos c línics que prepararan fora de classe i s’exposaran en grup als seminaris, tal i com detallem a continuació. A mb la finalitat que l’alumne s’acostumi a plantejar de forma sistemàtica i ordenada una sèrie de qüestions en relació amb els diferents casos c línics i s igui capaç d’organitzar les respostes a les qüestions que es plategen, els hi lliurem un guió que serveix de guia.
Encara que es tracti de la mateixa patologia o trastorn psiquiàtric , cada cas c línic és diferent i aporta elements formatius específics. Les diferències quantitatives o qualitatives de les manifestacions clíniques, la seva forma d'inici o evolució, les característiques personals del pacient, el seu tipus de relació amb l'entorn familiar, social, c ultural, laboral, etc. obligaran a efectuar reflexions i oferir solucions apropiades a cada situació. A ixí doncs, establim un esquema genèric de qüestions a plantejar en cada cas, que podrà ser modificat o ampliat segons el criteri de l’alumne i la seva valoració de la situació plantejada en cada cas. A quest guió resumeix les qüestions a plantejar per part de l’ alumne en cada cas c línic i es resumeix tot seguit:
1 Símptomes que presenta el pacient 1.1 Símptomes o dades referides en el cas c línic i que consideres com a fonamentals. 1.2 Símptomes que et semblen secundaris o complementaris. 1.3 Símptomes o dades que et semblen contradictoris .
2 Quines qüestions preguntaries o exploraries, si poguessis fer-ho. 2.1 A qui efectuaries les preguntes. 2.2 De quina manera o com ho faries . 2.3 Explica el perquè d'aquestes preguntes o exploracions i de quina manera el tipus de resposta influirà en l'orientac ió del cas.
3 En el supòsit que consideris necessari o aconsellable efectuar alguna o algunes exploracions complementàries o tècniques especials, especifica-les. 3.1 Explica què pot aportar cada una d'elles. 3.2 Dona la teva opinió sobre el grau de necessitat d'efectuar cada una d'elles,
en funció del quadre clínic correcte, de la dific ultat de la seva realització i del cost econòmic.
4 A rgumenta l'orientació diagnostica que consideris més adequada, entre les que has valorat com a possibles.
5 Exposa el tractament i/o decisions, en sentit ampli i detallat, que consideris més oportú efectuar o recomanar.
6 V alora el pronòstic del cas i de la situació i la possible repercussió en la seva qualitat de vida.
7 Escriu com donaries una explicació verbal al malalt (i/o acompanyants) tenint en compte la preocupació del pacient o família; com veus la situació i recomanacions o tractament que suggereixes.
8 En el supòsit hipotètic que abans que el tornessis a vis itar tu, el pugui visitar un altre metge o equip, realitza un informe per a que li doni el malalt o acompanyant (segons el teu c riteri), a ell, explic ant-li allò que et sembli oportú.
9 Reflexiona i dóna la teva opinió sobre les qüestions humanes, ètiques, socials... que et planteja aquest cas i el seu context. Sigues sincer i compromet-te com a persona i com a futur metge.
Atenció personalitzada El professor de classes teòriques i el tutor de seminaris:
- Donen a l'alumne informació sobre el funcionament de l'assignatura.
- Exposen els continguts fonamentals a aprendre i les habilitats a incorporar, tan en el marc de la classe teòrica com en el dels seminaris corresponents.
La tutorització en el marc dels grups de seminaris constituïts per 10-12 alumnes permet als alumnes disposar un punt de referència on poder consultar i contrastar les qüestions i dubtes que puguin sorgir al llarg del desenvolupament de l’assignatura.
- El tutor proporciona a l’alumne informació personalitzada sobre la seva evolució i sobre els seu paper en el context del grup. L’alumne, si ho sol·lic ita, pot comentar personalment els seus resultats de cada avaluació amb el tutor.