2018_19
Guia docent 
Facultat de Medicina i Ciències de la Salut
A A 
català 
 
 
Grau de Medicina (2009)
 Assignatures
  PSIQUIATRIA
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El programa està constituït per 29 temes. Els deu primers son d'introducció general. El primer per introduir nocions generals de Psiquiatria.
El següent es para conèixer les característiques de l'entrevista psiquiàtrica. Els tres següents son per conèixer aspectes ètics i deontològics. Els dos següents son per exposar les bases biològiques i genètiques dels trastorns mentals. Els dos últims es dediquen a l’exploració psicopatològica, introduint exemples clínics que faciliten la seva comprensió. Aquests primers temes es consideren fonamentals per poder passar seguidament a l’estudi dels diferents trastorns psiquiàtrics.
Sessió Magistral En els temes teòrics el professor efectuarà una exposició en què procurarà transmetre als alumnes els conceptes i orientacions que permetin completar la informació bibliogràfica. A questa informació provindrà de la donada pel propi professor, de la recomanada com a bibliografia general al final d’aquest text i la obtinguda per l’alumne a iniciativa pròpia. El professor lliurarà el material amb antel.lació i els alumnes hauran de portar preguntes preparades per discutir a classe. Els alumnes es deistribuiran en els mateixos grups que els seminaris i hauran de haber aportat preguntes a un minim del 70% de les classes per aprobar aquesta avaluació
Seminaris Al llarg del curs es proporcionarà als alumnes material sobre catorce casos clínics que prepararan fora de classe i s’exposaran en grup als seminaris, tal i com detallem a continuació. Amb la finalitat que l’alumne s’acostumi a plantejar de forma sistemàtica i ordenada una sèrie de qüestions en relació amb els diferents casos clínics i sigui capaç d’organitzar les respostes a les qüestions que es plategen, els hi lliurem un guió que serveix de guia.
Encara que es tracti de la mateixa patologia o trastorn psiquiàtric , cada cas clínic és diferent i aporta elements formatius específics. Les diferències quantitatives o qualitatives de les manifestacions clíniques, la seva forma d'inici o evolució, les característiques personals del pacient, el seu tipus de relació amb l'entorn familiar, social, cultural, laboral, etc. obligaran a efectuar reflexions i oferir solucions apropiades a cada situació. Així doncs, establim un esquema genèric de qüestions a plantejar en cada cas, que podrà ser modificat o ampliat segons el criteri de l’alumne i la seva valoració de la situació plantejada en cada cas. A quest guió resumeix les qüestions a plantejar per part de l’ alumne en cada cas clínic i es resumeix tot seguit:
1 Símptomes que presenta el pacient 1.1 Símptomes o dades referides en el cas clínic i que consideres com a fonamentals. 1.2 Símptomes que et semblen secundaris o complementaris. 1.3 Símptomes o dades que et semblen contradictoris .
2 Quines qüestions preguntaries o exploraries, si poguessis fer-ho. 2.1 A qui efectuaries les preguntes. 2.2 De quina manera o com ho faries . 2.3 Explica el perquè d'aquestes preguntes o exploracions i de quina manera el tipus de resposta influirà en l'orientació del cas.
3 En el supòsit que consideris necessari o aconsellable efectuar alguna o algunes exploracions complementàries o tècniques especials, especifica-les. 3.1 Explica què pot aportar cada una d'elles. 3.2 Dona la teva opinió sobre el grau de necessitat d'efectuar cada una d'elles,
en funció del quadre clínic correcte, de la dificultat de la seva realització i del cost econòmic.
4 Argumenta l'orientació diagnostica que consideris més adequada, entre les que has valorat com a possibles.
5 Exposa el tractament i/o decisions, en sentit ampli i detallat, que consideris més oportú efectuar o recomanar.
6 Valora el pronòstic del cas i de la situació i la possible repercussió en la seva qualitat de vida.
7 Escriu com donaries una explicació verbal al malalt (i/o acompanyants) tenint en compte la preocupació del pacient o família; com veus la situació i recomanacions o tractament que suggereixes.
8 En el supòsit hipotètic que abans que el tornessis a visitar tu, el pugui visitar un altre metge o equip, realitza un informe per a que li doni el malalt o acompanyant (segons el teu criteri), a ell, explicant-li allò que et sembli oportú.
9 Reflexiona i dóna la teva opinió sobre les qüestions humanes, ètiques, socials... que et planteja aquest cas i el seu context. Sigues sincer i compromet-te com a persona i com a futur metge.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Per elaborar el cas centrat en l’Ètica i la Deontologia, els estudiants hauran d’estar ben atents a qualsevol situació que considerin pot ser discutible o controvertida èticament, al llarg de les diferents pràctiques clíniques que estan realitzant o hagin realitzat en qualsevol de les diferents assignatures del Grau de Medicina. El cas escollit per cada alumne haurà de ser personal, original, viscut pel mateix i desenvolupat mitjançant del Portafoli d’Ètica i Deontologia per a la Pràctica Clínica.
El portafoli consta dels següents apartats:

• Nom i cognoms de l'alumne.
• Nom del tutor assignat.
• Títol del cas que s'exposarà. Ha de ser breu i original, que serveixi per a identificar el cas proposat, evitant títols genèrics o inespecífics, de tal manera que en les possibles discussions es puguin diferenciar els casos solament amb el títol.
I. Resum del cas. Ha de ser clar i concís, procurant, això no obstant, que hi sigui tota la informació necessària, tant per a identificar les qüestions a plantejar, com per a poder elaborar criteris o respostes ètiques i/o deontològiques.
II. Reflexió sobre les qüestions ètiques que s'han identificat. Es tracta d'identificar les qüestions ètiques en el cas plantejat, gairebé sempre presentades com a interrogant, desenvolupant un màxim de tres o quatres, aquelles que l'alumne consideri més rellevants.
Cada una d'aquestes ha d'anar seguida de la reflexió i anàlisi de la situació a partir de la seva elaboració interna i d'haver pogut intercanviar opinions amb companys, professors, etc. i haver consultat el Codi Deontològic i altres documents: informes, articles o llibres sobre la qüestió tractada.
III. Consultes realitzades
Síntesis realitzades amb un tutor, alumne-mentor, professor, company, etc. Es tracta de canviar impressions amb alguna persona que consideris que pugui assessorar-te o ajudar-te a elaborar un criteri o a fonamentar la teva opinió sobre la qüestió plantejada per tu, reflectint de forma tan clara i sintètica com sigui possible la consulta realitzada.
Citar les font d'informació consultades: Codi Deontològic i altres documents o legislació al respecte, però sempre amb referència concreta als aspectes o articulat relacionat amb la qüestió identificada.

IV. Comentari final
a) El que s'ha aprés. Es tracta de comentar breument allò aprés en finalitzar el portafoli, a partir de les preguntes plantejades pel mateix alumne.
b) Allò que em convé aprendre en el futur. Es tracta que l'alumne es plantegi els coneixements o habilitats que considera que ha d'anar desenvolupant a partir d'aquell moment, per resoldre de la millor manera possible situacions semblants a les aquí exposades i que se li puguin plantejar en el futur.
• Data final d'entrega a l’alumne-mentor i al tutor per part de l'alumne.
• Data posterior de reconeixement (vist i plau) del tutor i de l’alumne-mentor
Atenció personalitzada Els professors de classes teòriques i el tutor de seminaris:
- Donen a l'alumne informació sobre el funcionament de l'assignatura.
- Exposen els continguts fonamentals a aprendre i les habilitats a incorporar, tan en el marc de la classe teòrica com en el dels seminaris corresponents.
La tutoria, en el marc dels grups de seminaris constituïts per 10-12 alumnes, permet als alumnes disposar un punt de referència on poder consultar i contrastar les qüestions i dubtes que puguin sorgir al llarg del desenvolupament de l’assignatura.
- El tutor proporciona a l’alumne informació personalitzada sobre la seva evolució i sobre els seu paper en el context del grup. L’alumne, si ho sol·licita, pot comentar personalment els seus resultats de cada avaluació amb el tutor.