2021_22
Guia docent 
Facultat de Medicina i Ciències de la Salut
A A 
català 
 
 
Grau en Medicina (2009)
 Assignatures
  PSIQUIATRIA
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El programa està constituït per 26 temes. Els vuit primers son d'introducció general. Per introduir nocions generals de Psiquiatria, conèixer les característiques de l'entrevista psiquiátrica, exposar les bases biològiques i genètiques dels trastorns mentals i per explicar l’exploració psicopatològica, introduint exemples clínics que faciliten la seva comprensió. Aquests primers temes es consideren fonamentals per poder passar seguidament a l’estudi dels diferents trastorns psiquiàtrics.
Sessió Magistral En els temes teòrics el professor efectuarà una exposició en què procurarà transmetre als alumnes els conceptes i orientacions que permetin completar la informació bibliogràfica. Aquesta informació provindrà de la donada pel mateix professor, de la recomanada com a bibliografia general al final d’aquest text i l’obtinguda per l’alumne a iniciativa pròpia. El professor lliurarà el material amb antelació i els alumnes hauran de portar preguntes preparades per discutir a classe. Els alumnes es distribuiran en els mateixos grups que els seminaris i hauran d'haver aportat preguntes a un mínim del 70% de les classes per aprovar aquesta avaluació
Seminaris Al llarg del curs es proporcionarà als alumnes material sobre 12 casos clínics que prepararan fora de classe i s’exposaran en grup, tal i com detallem a continuació. Amb la finalitat que l’alumne s’acostumi a plantejar de forma sistemàtica i ordenada una sèrie de qüestions en relació amb els diferents casos clínics i sigui capaç d’organitzar les respostes a les qüestions que es plategen, els hi lliurem un guió que serveix de guia.
Encara que es tracti de la mateixa patologia o trastorn psiquiàtric , cada cas clínic és diferent i aporta elements formatius específics. Les diferències quantitatives o qualitatives de les manifestacions clíniques, la seva forma d'inici o evolució, les característiques personals del pacient, el seu tipus de relació amb l'entorn familiar, social, cultural, laboral, etc. obligaran a efectuar reflexions i oferir solucions apropiades a cada situació. Així doncs, establim un esquema genèric de qüestions a plantejar en cada cas, que podrà ser modificat o ampliat segons el criteri de l’alumne i la seva valoració de la situació plantejada en cada cas. Aquest guió resumeix les qüestions a plantejar per part de l’alumne en cada cas clínic i es resumeix tot seguit:
1 Símptomes que presenta el pacient 1.1 Símptomes o dades referides en el cas clínic i que consideres com a fonamentals. 1.2 Símptomes que et semblen secundaris o complementaris. 1.3 Símptomes o dades que et semblen contradictoris .
2 Quines qüestions preguntaries o exploraries, si poguessis fer-ho. 2.1 A qui efectuaries les preguntes. 2.2 De quina manera o com ho faries . 2.3 Explica el perquè d'aquestes preguntes o exploracions i de quina manera el tipus de resposta influirà en l'orientació del cas.
3 En el supòsit que consideris necessari o aconsellable efectuar alguna o algunes exploracions complementàries o tècniques especials, especifica-les. 3.1 Explica què pot aportar cada una d'elles. 3.2 Dona la teva opinió sobre el grau de necessitat d'efectuar cada una d'elles,
en funció del quadre clínic correcte, de la dificultat de la seva realització i del cost econòmic.
4 Argumenta l'orientació diagnostica que consideris més adequada, entre les que has valorat com a possibles.
5 Exposa el tractament i/o decisions, en sentit ampli i detallat, que consideris més oportú efectuar o recomanar.
6 Valora el pronòstic del cas i de la situació i la possible repercussió en la seva qualitat de vida.
7 Escriu com donaries una explicació verbal al malalt (i/o acompanyants) tenint en compte la preocupació del pacient o família; com veus la situació i recomanacions o tractament que suggereixes.
8 En el supòsit hipotètic que abans que el tornessis a visitar tu, el pugui visitar un altre metge o equip, realitza un informe perquè li doni el malalt o acompanyant (segons el teu criteri), a ell, explicant-li allò que et sembli oportú.
9 Reflexiona i dona la teva opinió sobre les qüestions humanes, ètiques, socials... que et planteja aquest cas i el seu context. Sigues sincer i compromet-te com a persona i com a futur metge.

D’altra banda hi haurà 4 seminaris de temes d'especial interès desenvolupats per experts. L'alumne no ha de preparar res ni presentar cap documentació ni abans ni després, però l'assistència és obligatòria.
Atenció personalitzada Els professors de classes teòriques i el tutor de seminaris:
- Donen a l'alumne informació sobre el funcionament de l'assignatura.
- Exposen els continguts fonamentals a aprendre i les habilitats a incorporar, tant en el marc de la classe teòrica com en el dels seminaris corresponents.
La tutoria, en el marc dels grups de seminaris constituïts per grups reduïts d'alumnes, permet als alumnes disposar un punt de referència on poder consultar i contrastar les qüestions i dubtes que puguin sorgir al llarg del desenvolupament de l’assignatura.
- El tutor proporciona a l’alumne informació personalitzada sobre la seva evolució i sobre el seu paper en el context del grup. L’alumne, si ho sol·licita, pot comentar personalment els seus resultats de cada avaluació amb el tutor.